14-4 Almogia - Villanueva de la Conception: 20km - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu 14-4 Almogia - Villanueva de la Conception: 20km - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu

14-4 Almogia - Villanueva de la Conception: 20km

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jac

14 April 2018 | Spanje, Villanueva de la Concepción

Vandaag lopen we naar Villanueva de la Conception. Dat is wat anders als vandaag naar Made.
Na het ontbijt gaan we om 8 uur op pad. Het is meteen klimmen bij een temperatuur van 8 graden. Maar de zon schijnt al volop achter de bergen. Er is een mooie dag voorspeld.
Het eerste uur is het wisselend steil klimmen en dalen tussen de olijf- en amandelbomen.
Om 9 uur komen we bij een verkeersweg en we slaan linksaf. Dat blijkt niet te kloppen. We gaan terug en hebben een half uur verspeeld. Met behulp van de gps komen we weer op de route. Het is dan kwart voor 10.
Op een bordje staat, dat het nog 14,5 km is naar Villanueva. Het is heerlijk weer, de zon schijnt volop en het heerlijk om hier te wandelen.
Om 11 uur zien we in de verte een grote plaats liggen met allemaal witte huizen. Dat zou Villanueva kunnen zijn.
We lopen over paden tegen berghellingen en je kunt zien, dat het veel geregend heeft. Er staan overal plassen en het wordt modderig. We komen bij een riviertje, waar we doorheen moeten. Er liggen wat stapstenen. We komen aan de overkant, maar niet zonder natte voeten. Een Canadees echtpaar komt met volle schoenen aan de overkant.
Regelmatig komen er mensen uit de bosjes met groene asperges. Dat moet een delicatesse zijn.
Op een bordje staat, dat het nog 8,9km is. Dat valt toch wel tegen, dat het nog zo ver is.
We zien steeds in de verte Villanueva liggen. Het lijkt niet zo ver, maar dat geeft een vertekend beeld. Het is nu 17 graden. Het is steeds heuvelachten en dat is vermoeiend.
De leem van de zachte bodem blijft aan onze schoenen plakken, wat het lopen niet gemakkelijker maakt.
In de verte zien we een asfaltweg. Misschien kunnen we daar onze schoenen schoon maken. We komen bij de rivier de Campanille. Hier moeten we doorheen, want er zijn geen stapstenen. We trekken schoenen en sokken uit en lopen door het water. Het water is koud, maar we moeten er wel doorheen. Aan de overkant lopen we naar de asfaltweg.
We gaan linksaf en zien Villanueva weer liggen. Het lijkt dichtbij, maar dat het is niet zo.
Een mevrouw zegt, dat het nog 8km is en dat valt tegen. Het is niet ongevaarlijk, want de auto’s scheuren langs.
Na ongeveer 5km verlaten we deze weg en dan is het nog 2,4km.
Om circa 2 uur zijn we in Villanueva en gaan in bar Godoy wat eten. Na het eten vragen we de route naar de herberg.
Als we in de herberg komen, zijn de 2 Belgen al aanwezig. Het is er koud. We gaan douchen en kleren wassen. Om half 5 gaan we eten inkopen doen voor morgen, want op zondag is er niet veel open. Hierna gaan we schrijven en eten in een bar. Dan weer naar de herberg, want morgen is weer een pittige dag.

• 14 April 2018 - 20:04

Ton:

Lieve mannen,
    Weer een goede dag gehad, jullie doen het geweldig.
    Morgen weer klimmen, maar daar zijn jullie nu in getraind.
    Ik heb vandaag 25 km gelopen, in mijn uppie.
    Ad uit Prinsenbeek zag ik bij de finish.
    Hij dacht jullie te treffen.
    Ik heb hem verteld dat het buitenland heeft gelonkt.
    Fijne avond en morgen weer een mooie dag.

• 14 April 2018 - 22:03

Wies:

Dag Jan en Jack

Wat een mooie tocht. Wel afzien soms. Jij liever dan ik. Wel mooi zo te lezen.
    Hier is het weer ook prachtig. De lente is echt op komst. Er staat al veel in bloei.
    Het zal behoorlijk zijn veranderd als je terug bent.

Ik wens jullie verder nog een mooie tocht met veel goed weer.

Groetjes,
    Wies