15-4 Villanueva Cartaojal 23km - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu 15-4 Villanueva Cartaojal 23km - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu

15-4 Villanueva Cartaojal 23km

Door: Jac

Blijf op de hoogte en volg Jac

15 April 2018 | Spanje, Villanueva de la Concepción

Vanmorgen om 7uur uit bed. Het was koud vannacht. Klaarmaken voor vertrek, maar eerst ontbijten. Net na half 8 vertrekken we. Op het pleintje is er een bar open. Een café con leche hoort er bij voor ons. Daarna gaan we echt op pad. Op het pleintje links, de trap op en de straat over en daarna staan we oog in oog met el Torcal, een gebergte dat we vandaag over moeten.
We starten op 450 meter en moeten naar 1000 meter. Ik moet even mijn ritme zoeken in het klimmen. Na korte tijd weet ik het weer. 50 stappen en 8x inademen. Het gaat nu goed. Elke keer ga je weer omhoog en dan weer iets minder omlaag. Je blijft klimmen. De uren gaan voorbij. Op de lagere delen moet je door het water en zorgen, dat je schoenen aan de binnenkant droog blijven.
Hoe hoger we komen, hoe harder het waait. De wind is erg koud. Het is goed, dat we niet in de korte broek vertrokken zijn. Soms moet ik mijn pet vasthouden.

Op 800 meter hoogte een ruime stop. We zoeken de windschaduw om comfortabel te zitten. Eten en drinken en foto’s maken van el Torcal. Andere mensen zien we niet. Langzaam lopen we naar de top. Vermoeiend is het wel.

Dan komen er mensen ons tegemoet. Een kort gesprek en weer verder. Bij een hek passeert ons een camper. Die durft.
Dan komt het moment van de top. Eerst wat foto’s van de indrukwekkende bergketen. We kijken omlaag en zien de stad Antequera in de diepte liggen. Daar moeten we eerst naar toe. De afdaling is steil. Ik weet niet of je beter klimt of daalt. Na een tijd zijn we aan de voet van de klim. Regelmatig vragen Spanjaarden of we naar Santiago gaan. Tuurlijk.
Het is nog 4,2km naar Antequera. Na een uur zitten we aan de lunch. Insalata mixta voor Jan en een Russa voor mij.

Omdat er geen slaapgelegenheid is in Cartaojal, hebben we een hostal geboekt in Antequera. Maar nu nog 12km lopen en dan terugkomen wordt te laat. Daarom nemen we een taxi tot 6km voor Cartaojal en lopen de rest. Kilometers lang door olijfboomgaarden. In de bar in Cartaojal drinken we wat en bellen onze taxi. Ik houd wel van Cruzcampo.

De taxi haalt ons op en brengt ons naar Antequera. Het hotel bevalt prima en na wassen en verzorgen gaan we wat eten.
100 meter verder een lekker maal met enkele Rioja’s. Het kan veel slechter. Dan terug naar de kamer om dit verslag te schrijven.
En dan naar bed.

Morgen om 6.15u eruit, om 7 uur naar Cartaojal en daar ontbijten.

• 16 April 2018 - 11:34

R.Verschuren:

Mannen, dit is echte pelgrimage!

Liefs, Riet.

• 16 April 2018 - 12:24

Piet Thijssen:

Hallo Jan en Jac,
    Ik geniet van jullie verslag. In gedachten ben ik bij jullie. Ik loop met jullie mee, alleen wordt ik niet moe.
    Ik zou ook geen tijd hebben om echt mee te lopen. Ik moet filmen.

Hou je taai en tot ziens.
    Piet Thijssen.

• 17 April 2018 - 10:30

Greetje:

Hoi J en J
    Leuk om mee te lezen.
    Ik loop iedere dag langs de zee ook veel wind en soms regen maar mijn hoogte over brugging is een stuk lager. Jac ik ben benieuwd hoe dit gaat als wij samen op pad gaan je moet mij waarschijnlijk de berg op duwen

• 17 April 2018 - 10:29

Greetje: