17-4 Cuevas Bajas - Lucena 27km - Reisverslag uit Lucena, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu 17-4 Cuevas Bajas - Lucena 27km - Reisverslag uit Lucena, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu

17-4 Cuevas Bajas - Lucena 27km

Door: Jac

Blijf op de hoogte en volg Jac

17 April 2018 | Spanje, Lucena

Een hele herberg voor ons 2, een airco die werkt en een heerlijk bed. Een pelgrim heeft geen verdere wensen meer. De nachtrust was prima en om half 7 staan we weer naast ons bed. Aankleden, verzorgen, routes en rugzakken meenemen.
Vanmorgen een ontbijt met brood en jam. Eenvoudig en lekker. Dan de spullen halen in de herberg, de sleutel afgeven en op pad. Het is een graad of 8 en nog wat mistig. De voorbode voor een mooie dag.

Naast de kerk langs naar het sportcomplex en we zijn het dorp uit. Met een grote boog om een vogelplas. De nevels hangen nog boven het water. De asfaltweg stijgt 13% en dan moet je aan de bak. Na een tijd door de olijven komen we in Encinas Reales. Een plaatsje met 1400 inwoners. Een gemoedelijke gemeenschap die geniet van een wereld waarin ieder ieder kent.
Na een stop en enkele boodschappen – een grote fles aquarius – zoeken we de camino weer op. Als we de carretera oversteken, komt er een man ons waarschuwen, dat we niet de normale route kunnen lopen, omdat de waterstand te hoog is. We worden langs de N331 gestuurd. 18km aan de linkerstrook van een asfaltweg. Niet spannend en niet mooi.

Na een km of 4 komt er een aanduiding voor de camino. Die nemen we graag en we gaan naar rechts om de camino te vervolgen. Het wordt een fiasco. We eindigen in een olijfgaard voor een rivier waar we niet over kunnen. We gaan weer terug en een klein uur later staan we weer op hetzelfde plek als een uur eerder. Niet erg effectief.

Het verstand gaat op 0 en de km’s rijgen zich aaneen. Een rust in een olijfboomgaard, wat zitten en liggen. Heerlijk. Zo’n 8km voor Lucena komen we langs de vele meubelfabrieken die de trots van Lucena zijn. Aan de linkerkant een bar-café-restaurant. Die nodigt uit voor een stop. Fanta, een pilsje, kip, frietjes en ei. Een lekkere stop die weer fut geeft.

Dan komen we weer op de camino. Langs een kleinere autoweg naar Lucena. Dan gaan we de stad in, richting centrum. Af en toe vragen we naar de route. Als we in de stad lopen, vraagt Jan aan een jongeman naar een hostal. Hij wijst ons naar hostal Sara en dat stond ook op ons wensenlijstje. We gaan er naar toe en worden vriendelijk ontvangen.

Even na het inschrijven komen onze Belgische vrienden binnen. Ook zij slapen in hostal Sara. Gezellig toch.

Na inschrijven en wat drinken, naar onze kamer. Douchen en omkleden. Dan de stad in om een café te zoeken om een dagboek te schrijven. Onder het genot van een brandy en un vino tinto lukt dat best.

• 17 April 2018 - 18:41

Ida:

Hoi Jac en Jan
    Wat een belevenissen allemaal.
    Leuk om jullie verslagen te lezen.
    Verrassend, avontuurlijk en inspannend.
    Hou zo vol!!
    Gr. Ida

• 17 April 2018 - 19:17

Ome Koos:

Ik ik het verhaal lees dan ik er zo bij willen zijn , Brood met Jam, fretjes, kip met maijo en een pilsje en lekker in zon zitten. Het lopen daar denk maar even niet aan. Wij hebben vandaag een cruisje gemaakt over de Linge, lekker weer en beginnende appelbloesen. Dus jullie en wij tevreden mensen.
    Veel geluk morgen

• 17 April 2018 - 20:50

Paul C.:

Wat schrijf je dat beeldend op. Net alsof ik erbij was. :-)

• 17 April 2018 - 20:50

Cees. Notenboom:

Jullie zitten in een goed ritme na een paar dagen klimmen en dalen.
    Geniet van de wandeling.

• 18 April 2018 - 09:42

Herman:

Dag Jac.

Ik heb altijd gedacht dat de pelgrimstocht een boete-tocht is, voor gedane ondeugden en de
    aflaat ligt in Compostella.
    In jouw geval is dat anders. Je loopt fluitend door de natuur met af en toe wat regen en natte voeten.
    Je moet wel een hele keurige en oplettende jongen geweest zijn!!!
    Vervolg je tocht, geniet en ga in vrede! Laat mij maar achter in jalouzie.

Goede reis en gezond weer terug.

Herman