19-4 Dona Mencia - Castro del Rio 30km - Reisverslag uit Castro del Río, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu 19-4 Dona Mencia - Castro del Rio 30km - Reisverslag uit Castro del Río, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu

19-4 Dona Mencia - Castro del Rio 30km

Door: Jac

Blijf op de hoogte en volg Jac

19 April 2018 | Spanje, Castro del Río

Om half 8 zijn we de enige ontbijters in ons hostal. Een oude opa brengt brood en koffie. Het smaakt prima en na nog een koffie rekenen we af en gaan op pad.

Vandaag 30km en 30 graden. Niet het klimmen of de rugzak is de uitdaging, maar warmte en afstand. Toch een spannende dag. In het dorp naar links, 300 meter omhoog en dan zitten we op de route.

De route begint met klimmen. Omhoog en zeker een paar km. Na zo’n klim ben je wel wakker. Na een tijdje staan we bovenaan en dan gaan we dalen. En dan weer omhoog. Dat blijft een hele tijd verder gaan. We zijn benieuwd wanneer we Baena in beeld krijgen. Pas na 6 van de bijna 9km krijgen we een eerste blik op Baena. Verder dalend zien we steeds meer van deze stad. We lopen de stad in en strijken neer bij bar Rincon in het centrum. Een water en koffie. Lekker om even bij te komen.

Dan even zoeken naar de camino naar Castro.Eerst een stuk langs een carretera. En dan naar rechts. We lopen weer tussen de olijfbomen. Wat klimmen en dalen en dan omlaag naar de brug over de rio Badajoz. Het is intussen al goed warm geworden. Net over de brug een eetpauze. In de wegkant wat eten en drinken. Een een positief bericht van Ria in de whatsapp. Heerlijk.

Na de pauze komt er een lange asfaltweg. Die blijft duren. Wel 13km. Intussen wordt het 30 graden. Na een ruim uur lopen gaan we naar een huis met een bank en schaduw. Even de benen strekken en wat drinken. Van een Spanjaard krijgen we een stuk tortilla en wordt mijn waterfles gevuld. Heerlijk toch.

Het is dan nog 6-7km naar Castro del Rio. We stappen lekker door tot we 50m na plaatsnaambord Castro del Rio bij een bar komen. Eerst een pilsje en een insalata russa. Jan heeft meer honger. We besluiten, dat we in een hostal slapen en niet in de albergue. Booking doet zijn werk en 10 minuten later is het geregeld. Prima.

Na het eten gaan we op pad naar het hostal. 1,7km door een lege plaats. En een warme. Na een ruim kwartier stappen we een bar binnen. We moeten 5 minuten wachten. Jan drinkt een Cruzcampo en ik een witte wijn uit de Huelva.

Dan komt onze gastvrouw. Inschrijven en we krijgen een mooie kamer. Douchen en wassen. De was gaat naar het dakterras en wordt na wassen in de centrifuge gestopt. Onze gastvrouw hangt alles op. Een cadeautje.

Dan naar de bar beneden om te schrijven. De woorden rijgen zich aaneen en worden herinneringen. En een goed gevoel, want 30km bij 30 graden is geen sinecure.

Zo dadelijk eten en terugkijken op een mooie/pittige wandeldag.

• 19 April 2018 - 19:22

Ton:

Lieve mannen,
    Wat fantastisch knap gedaan, met rugzak, klimmen en dalen bij deze warmte.
    Het is leuk om jullie verslagen te lezen.
    Ik ben trots op jullie,
    Lieve groet.

• 19 April 2018 - 20:07

Jeanne:

Als het niet reageert zoals ik wil, dan duw ik wel eens een keer teveel..........

• 19 April 2018 - 20:12

Jan:

Zo krijgen we wel veel reacties. Zet

• 19 April 2018 - 20:19

Jan Brok:

Mannen,wat een zware dag voor jullie.
    Proficiat en voor de volgende dagen veel succes.

• 19 April 2018 - 21:59

Smeulders Martha:

Dag Jan en Jac, mijn moedige maatjes,
    vandaag al de verslagen gelezen en heel veel bewondering voor jullie moed. Het weersverschil en de stijgingen en dalingen moeten enorm zwaar zijn, ik zou niet mee kunnen voor zo een tocht en alle bewondering voor jullie. Zeker al veel olijven gegeten, lekker toch?
    Ik zie dat jullie in Algaidas waren, wij waren daar ook maar wel 45 jaar geleden.
    Voor mogen een dag met zeker minder warmte en hou de moed erin.
    Liefs van Herman en mij

• 20 April 2018 - 11:56

Ome Koos:

Ik ben zeer tevreden over de reactie s
    Sterkte vandaag

• 20 April 2018 - 12:38

Cees. Notenboom:

Goed bezig jongens, en fijn dat je onderweg lieve behulpzame mensen ontmoet.
    Veel succes de aankomende dagen.