Olijfbomen - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu Olijfbomen - Reisverslag uit Villanueva de la Concepción, Spanje van Jac Bruin - WaarBenJij.nu

Olijfbomen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jac

16 April 2018 | Spanje, Villanueva de la Concepción

16-4 Cartaojal Cuevas Bajas 25km

Om half 8 zitten we aan het ontbijt bij Casa Caro, waar we gisteren geeindigd zijn. Als we vertrekken is het koud en hangen er donkergrijze wolken aan de hemel. De eerste 5 km lopen we over een rustige asfaltweg. De weg is licht hellend. Zover we kunnen kijken staan er in alle richtingen olijfbomen. Het enige wat onderweg indruk maakt, zijn de sanitaire stops van Jac.

Na 5km gaan we van de asfaltweg. Het is maar 8 graden en dat is koud in de korte broek.
Om 9.30u zijn we op het hoogste punt van ca. 700 meter, onderweg naarVillanueva de Algaidas. We gaan flink dalen. We lopen over een breed puinpad, wat prettig lopen is. In de verte zien we Villanueva liggen.

Als we in Villanueva aankomen, hebben we 13km afgelegd. We gaan koffie drinken. Als we Villanueva verlaten is het koud en winderig. Het is nu nog 12km naar Cuevas Bajas, onze overnachtingsplaats.

Buiten Villanueva zien we vlakbij de plaats Altalaya. We komen in een breed rivierdal. Het lijkt wel een vuilstort. Hier moeten wij doorheen. Het vuil is minder zichtbaar door de weelderige plantengroei. Het is een lastig pad.

Onderin ligt de bedding van een rivier die praktisch droog staat. Om boven te komen, is het flink klauteren over stenen, wat niet ongevaarlijk is. We moeten ons vasthouden aan een hekwerk om niet naar beneden te vallen. We komen uit op een zandpad, dat leidt naar het dorp Atalaya.
Bij het gemeentehuis gaan we op een bank wat eten.

Om 13uur gaan we weer verder. Buiten het dorp komen we weer tussen de olijfbomen. De temperatuur is gestegen tot 20 graden. Heerlijk. Het blijft veel klimmen en soms een beetje dalen. Tot een hoogte van ca. 700 meter. Om 13.30u zijn we op de top.

We gaan weer dalen en in de verte zien we het plaatsje Cuevas Bajas al liggen. We verwachten, dat we er om ca. 15.00 uur kunnen zijn. We lopen door het buurtgenootschap Cedron. We dalen constant.

Tegen 15.00 uur zijn we in het plaatsje Cuevas Bajas. In het dorp is het even zoeken en vragen. In bar Tony kunnen we de sleutel ophalen voor de herberg. We zijn de enige pelgrims vandaag. De herberg is erg netjes en goed verzorgd. Na het douchen en kleren wassen, gaan we bij Tony schrijven. Daarna lopen we naar de supermarkt en maken zelf wat eten klaar.

Voor 9 uur liggen we in bed.

• 16 April 2018 - 21:16

Ton:

Lieve mannen,

Jullie kijken toch wel goed uit he!
    Ik wil jullie weer heelhuids terug in Etten-Leur.
    Fijne wandeldagen nog.

• 16 April 2018 - 21:40

Jeanne:

Dit klinkt als een leuk dagje.
    Een beetje afzien en ook relaxte stukken.
    Niet fout gelopen en alles goed te overzien.
    Ga zo door mannen.